باشگاه مشتریان چیست؟
تعریف باشگاه مشتریان
باشگاه مشتری یه عنوان یک واحد برقرارکننده ارتباطات با افراد یا سازمانها تعریف میشود که به
وسیله یک سازمان و به منظور ایجاد ارتباطات مستقیم ومنظم بین این اعضا ایجاد شده است و عمل
میکند.هدف باشگاه مشتری، فعال کردن مشتریان و افزایش وفاداری آنها به وسیله ایجاد یک رابطه
عاطفی با آنهاست این موضوع در ادبیات بازار یابی به طور کامل مورد قبول واقع شده است که
مشتریان بلند مدت نسبت به مشتریان موقتی سود آورترند.
استفاده از برنامه وفاداری و ثبت اطلاعات مشتریان منجر به ایجاد گروهی از مشتریان خواهد شد که
در یک بانک اطلاعاتی استقرار یافته و میتوان برای آنها برنامه مدرن انجام داد.اینجاست که باشگاه
مشتریان شکل خواهد گرفت.
در خیلی از باشگاه ها در همان ابتدا،مشتریان را به دسته های مختلفی تفکیک میکنند و برنامه و
خدمات خاصی برای هر گروه از آنها دارند. این تفکیک معمولا به میزان خرید مشتری و جایگاه او
بر مبگردد.ایجاد اشتراک اولیه،نقره ای،طلائی و پلاتینیوم بر اساس همین نگاه شکل میگیرد. مسلما
تفکیک مشتریان میتواند با نگاه های متفاوتی بسته بر هر تجارت پایه گذاری شود.
برخی مخاطبین اصلی جهت راه اندازی باشگاه اعضا و مشتریان عبارتند از: